Відповідає священик Сергій Пашков, настоятель Богоявленського храму села Бики Курчатовський району Курської області (з журналу «Ненудний сад»): «Робочий день священика – два години служба вранці і два увечері, а в багатьох храмах, особливо сільських, служби взагалі тільки у вихідні дні , а в решту часу незрозуміло, що батюшки роблять. Хіба це робота? » – … Чесно кажучи, я таку думку останній раз чув за радянських часів, коли в школі вчився. Нас вчили, що до церкви ходять тільки темні бабусі, а всі священики – дармоїди. З тих пір як 14 років тому сам став священиком, такого не чув. Навпаки, люди часто відзначають тяжкість священицького служіння і кажуть, що самі ні за які гроші на нього не погодяться. Я пропонував деяким благочестивим парафіянам подумати про священство (одному важко все-таки), але вони відповідали: нам би свої хрести донести, а священицькі точно не підняти. Дійсно, важке служіння.
Служби у нас відбуваються рідше, ніж у великому міському храмі, але все одно 110-115 днів на рік я служу літургію (спеціально вважав якось). І служу один, без диякона. Крім того, регулярно ходжу на треби, а це місіонерська робота. На хрещенні, вінчанні, освяченні квартири, будинки, похованні обов’язково говорю проповідь. А до цього ж підготуватися треба. Щодня читаю Писання, святих отців. Щоб нести людям Слово Боже, священик повинен сам жити по цьому Слову, в тому числі і підвищувати свою релігійну освіту.
Можна на прикладі подивитися, як виглядає «короткий» робочий день священика: напередодні недільних і святкових днів я служу всеношну, починається вона о 17.30, йде приблизно два з половиною години. Після всеношної – сповідь, сповідувати в звичайні недільні дні припадає 20-30 чоловік, а перед великими святами – до 100. Це близько двох годин займає. Увечері ще треба підготуватися до завтрашньої проповіді, Євангеліє почитати, Псалтир, своє молитовне правило. На це йде приблизно півтори години. Вранці годинник починаються без двадцяти вісім, на початку дев’ятого – літургія. Після літургії близько півгодини служу молебень, а якщо водосвятний – хвилин 50. Якщо в цей день святкується пам’ять особливо шанованих на Русі святих або Богородичних ікон, на молебні читаю акафіст, і тоді молебень триває близько години. Закінчивши молебень, служу літію. Це хвилин 10. Далі – треби. Часто доводиться їздити в сусідні села на відспівування. Зазвичай кілометрів 20-25 в один кінець, але є села і в 40 кілометрах від нашого села. Відспівували зазвичай на дому близько години. Крім служб і треб у багатьох священиків є своє соціальне або суспільне служіння. Три рази в тиждень я займаюся з хлопцями дзюдо, після двогодинної тренування проводжу бесіди. Також регулярно розмовляю з людьми, які хочуть хрестити своїх дітей, – і з батьками, і з хрещеними. У мене три вимоги: щоб вони хоча б щось дізналися про православну віру і були готові раз на місяць причащати своїх дітей і хоча б чотири рази в рік причащатися самі. Такі бесіди іноді затягуються на кілька годин. Відспівували зазвичай на дому близько години. Крім служб і треб у багатьох священиків є своє соціальне або суспільне служіння. Три рази в тиждень я займаюся з хлопцями дзюдо, після двогодинної тренування проводжу бесіди. Також регулярно розмовляю з людьми, які хочуть хрестити своїх дітей, – і з батьками, і з хрещеними. У мене три вимоги: щоб вони хоча б щось дізналися про православну віру і були готові раз на місяць причащати своїх дітей і хоча б чотири рази в рік причащатися самі. Такі бесіди іноді затягуються на кілька годин. Відспівували зазвичай на дому близько години. Крім служб і треб у багатьох священиків є своє соціальне або суспільне служіння. Три рази в тиждень я займаюся з хлопцями дзюдо, після двогодинної тренування проводжу бесіди. Також регулярно розмовляю з людьми, які хочуть хрестити своїх дітей, – і з батьками, і з хрещеними. У мене три вимоги: щоб вони хоча б щось дізналися про православну віру і були готові раз на місяць причащати своїх дітей і хоча б чотири рази в рік причащатися самі. Такі бесіди іноді затягуються на кілька годин. У мене три вимоги: щоб вони хоча б щось дізналися про православну віру і були готові раз на місяць причащати своїх дітей і хоча б чотири рази в рік причащатися самі. Такі бесіди іноді затягуються на кілька годин. У мене три вимоги: щоб вони хоча б щось дізналися про православну віру і були готові раз на місяць причащати своїх дітей і хоча б чотири рази в рік причащатися самі. Такі бесіди іноді затягуються на кілька годин.
Крім того, я щотижня відвідую колонію-поселення, служу молебні, панахиду, іноді і літургію. Почав добровільно, але потім отримав благословення архієпископа Курського Германа – будь-яке церковне діло треба закріплювати благословенням священноначалія. Так що тепер, крім служб і треб, це теж частина моєї роботи. Проводимо відкриті уроки в школах, не тільки нашої, а й сусідніх сіл. Один відкритий урок можна провести майже всюди, але саме від того, як ми його проведемо, залежить, чи запросять нас туди ще раз або назавжди закриють двері. Також в школах проходять показові виступи моїх хлопців-дзюдоїстів. Тому я не назвав би свій робочий день «коротким», а ось ненормованим – назвав би.
У кожного свій шлях, але мені важко уявити, щоб людина, не привчений працювати, міг стати хорошим священиком. Як правило, таких хлопців ще з семінарії виключали. Так що я дуже здивований, що досі живий міф про священиків-нероб ».